vrijdag 6 juli 2007

Zeilen op de Whitsunday's

Whitsunday Islands
Voor de oostkust van Australie (Queensland), tussen Mackay in het zuiden en Bowen in het noorden, vind je het paradijs op aarde: de Whitsunday Islands. Deze tropische eilanden met witte poederstranden, groene bossen en mooie rotspartijen grenzend aan een diepblauwe zee met prachtig koraalrif, zijn echt adembenemend. Hier vind je ook een van de mooiste stranden ter wereld: Whitehaven Beach.
Wij hebben ervoor gekozen de Whitsunday Islands met een zeilboot te verkennen. De rustige wateren rond de eilanden bieden prima zeilmogelijkheden en zo krijg je het meeste van dit prachtige gebied te zien.
In Cairns kregen wij de tip om met de Waltzing Mathilda te gaan zeilen. Dit is een middelgrote boot met een max. capaciteit van 14 mensen, dus dat sprak ons wel aan. Uiteindelijk waren er 10 passagiers en 2 bemanningsleden. Trist was deze trip de kapitein en Gemma zorgde voor de versnaperingen tijdens ons verblijf.
Het weer de eerste dag was niet best, veel wokkels in de lucht, koud en veel wind. Nou de wind was prima maar die wokkels en de kou was wat minder. Uiteindelijk zat ik op het dek met 2 fleecejacks en mijn jas aan. En nog had ik het koud… Maar dat mocht de pret niet drukken, want na een uur of 3 zeilen was het tijd voor de lunch en na de lunch was het richten Whitehaven Beach. Eenmaal aan land een boswandeling van ongeveer 10 minuten tot de Lookout van Whitehaven Beach. Ik heb nog nooit zo’n mooi wit strand gezien, de foto’s zeggen genoeg denk ik… Hierna terug het bos in en uiteindelijk op Whitehaven beach aangekomen. Het zand is ook zo fijn en zoooo wit… Iets om nooit meer te vergeten. Op whitehaven beach ook de zon onder zien gaan en terug naar de boot. Trist besloot om nog een klein stukje te zeilen en dat we dan de volgende morgen gelijk konden genieten van een prachtig uitzicht als we wakker zouden zijn. Nou en hij heeft gelijk gekregen hoor… Blauwe lucht, koperen ploert die aanstond, onze dag kon niet meer stuk. Zaten we gisteren nog te smeken om een Jagermeister, vandaag kon de bikini aan en de zonnebrand uit de tas.. Die dag hebben we nog een paar eilandjes bezocht en gesnorkeld.. Dus stingersuite aangetrokken. Dit is een soort wetsuite maar dan iets dunner. Dit pak beschermd je tegen de kwallen. Nou in het rubberbootje en plons het water in. Moet zeggen dat ik de smaak van het snorkelen te pakken heb gekregen. Geen 1 keer een slok water naar binnen en voelde me wat meer relaxed in het water. Wat ons opviel is dat we hier veel meer vissen hebben gezien dan in het Outer Reef. Dus we hadden wederom weer niks te klagen.
De laatste 2 dagen hebben wij bijna niet kunnen zeilen omdat er geen wind stond, dus veel met de motor aan gedaan. Nog wat eilandjes bezocht, voor de mooie foto momenten. Op de laatste dag wederom een eilandje bezocht. Dus we zaten in het rubberbootje om van de zeilboot naar de eilandje te varen, zien we daar ineens 4 stingray’s ( a.k.a. Pijlstaartrog – je weet wel Steve Irwin ) het waren niet zulke grote, maar was blij dat ik in het bootje zat. Ze hadden behoorlijk de vaart erin dus een foto is niet gelukt..
Ook hebben de meeste passagiers ( 3 engelsen, 3 amerikanen, 1 duitse, 1 zwitser en wij ) redelijk wat Turttles gezien. Maar op de 1 of andere manier was ik elke keer te laat met spotten. Of ik zag ze gewoon niet of was zo verdiept in mijn boek dat ik niet eens hoorde dat er iemand Turttle riep. Uiteindelijk is het toch goed gekomen en heb ik toch nog wat Turttles gezien. 2 lui van de groep hebben zelfs tijdens het snorkelen een turttle gezien.
Deze drie dagen zijn voorbij gevlogen, we zijn niet zee ziek geweest, hebben een heerlijke tijd gehad en we zouden het zo weer doen. Dus als je naar Australie gaat, ga zeker zeilen op de Whitsunday’s.







Geen opmerkingen: