maandag 25 juni 2007

3 daagse tour Litchfield en Kakadu

Hier dan eindelijk een update van de weblog, sorry dat het allemaal wat lang heeft geduurd. We hebben het hier echt goed naar ons zin, het is een prachtig land en ik hoop dat jullie de verhalen en de foto's kunnen waarderen. Dit bericht gaat over de 3 daagse tour die we in de eerste week hebben gedaan. Morgen kan ik in de auto wat meer typen dus er zullen snel meer verhalen volgen.

We hadden een 3 daagse tour geboekt waarin we Litchfield NP en Kakadu NP zouden gaan bezoeken. De week voor mijn vertrek kreeg ik al een mailtje van Harold dat waarschijnlijk de bezoeken aan Jim Jim en Twin falls niet door konden gaan omdat daar Salty’s zouden rondhangen ( salty = zoutwater krokodil ).
De groep bestond uit 7 personen en 2 tourguides. Een stelletje uit Spanje en Engeland, a crazy Japanese girl en wij. Bevin en Jane waren onze guides.
De eerste dag van deze tour hebben we Litchfield NP bezocht. Als eerste een bezoek aan meters hoge termieten. Erg indrukwekkend als je er naast staat. Daarna een plonsje gedaan in een meertje bij een waterval. Dit was voor het eerst dat ik in een meertje bij een waterval gezwommen heb. Het water was niet koud. De tweede waterval die dag was nog mooier als de eerste. In de waterval had je diverse bassins waar je een duik in kon nemen en kon zwemmen. We troffen het met het weer die dag. De temperatuur was goed en ook de zon liet zich regelmatig zien.
We sloten de eerste dag af met een bezoek aan de Mary River NP. Een boottocht over deze prachtige rivier met veel krokodillen, zowel Salty’s en Fresh water krokodillen en veel vogels. Vraag me niet welke ( oei,oei ) vogels ik allemaal gezien heb, maar het heeft zeker indruk gemaakt. Ook nog wallabi’s (soort van een Kangaroo maar dan een kleinere versie) en een buffalo gezien. De boottocht heeft zeker twee uur geduurd en was een prima afsluiting van de eerste dag. Hierna naar de camping gereden waar we zouden overnachten. Eenmaal aangekomen op de camping was het al donker, dus snel wat gegeten, nog een biertje gedronken en daarna naar bed, want de volgende morgen zou de wekker al weer vroeg gaan.

Dag 2 Kakadu NP.

Om 5.30 uur werden we gewekt, snel aankleden, spullen weer inpakken, ontbijten en daarna weer op weg met de 4 wheel drive.
Eerst even wat info over Kakadu NP;
Dit prachtige park met rotsplateaus, rode rotswanden, watervallen, billabongs ( waterpoelen), lange rivieren, verdronken land en kustvlakten is zeer bijzonder en staat niet voor niets op de Werelderfgoedlijst van Unesco. Kakadu NP ligt in het noorden van de Northern Territory. Het is 20.000 ha groot, om je idee te geven hoe groot dat ongeveer is. Half zo groot als Zwitserland!!!. Kakadu biedt plaats aan duizenden planten en dieren, waaronder 25 soorten kikkers, 60 soorten zoogdieren, 51 vissoorten, 120 reptielsoorten en 280 verschillende soorten vogels.
De naam Kakadu komt uit het Gagdju, een lokale Aboriginal-taal. En Kakadu werken 75 parkrangers.
Na ruim 3 uur in de goed verende!! auto te hebben gezeten, was Ubirr de eerste stop die dag.
In Ubirr vind je schitterende Aboriginal rotstekeningen, waarvan sommigen meer dan 20.000 jaar oud zijn. Ik heb een foto toegevoegd om jullie daar een beeld van te geven. Als laatste geklommen naar een Lookout. Waar we een prachtig uitzicht hadden over the East Alligator River en in de verte de bergtoppen van Arnhem Land. Hier is ook de film Crocodile dundee opgenomen.

Omdat de Jim Jim en Twin falls gesloten was voor publiek, kregen wij de keuze een plonsje nemen bij een waterval of naar een ander aboriginal gedeelte van Kakadu. Aangezien het niet echt lekker weer was die dag, koos de groep unaniem voor het laatste. Achteraf was het misschien wel heel veel aboriginal voor 1 dag. Hierna weer een tijd in de auto op naar de camping. Hapje eten, biertje en daarna naar bed want de volgende dag ging wederom weer vroeg de wekker!!!

Dag 3 Kakadu NP

Dag 3 viel een beetje tegen, lang in de auto waarvan 3 kwartier op een onverharde weg. Nou met een 4 wheel drive zonder vering was dit wel een hele aparte rit. Uiteindelijk aangekomen bij een berg ( voor nl begrippen ) die ook beklommen moest worden, want boven op was weer een soort van waterval en ook een meertje waar je een plonsje kon doen. Nou aangezien ik mijn lange broek aan had gedaan en mijn jas aanhad, was het dus niet echt lekker weer om te zwemmen. Hier hebben we veel te lang rond gehangen. Uiteindelijk weer naar beneden om vervolgens beneden bij de berg bij een meertje te gaan zwemmen. Niet dus!!!
Vervolgens nog 4 uur in de auto gezeten waar we uiteindelijk om 18.00 terug in Darwin waren.
Afscheid genomen van de groep en van Bevin en Jane en terug naar ons Hotel.

Anoniem zei

Mooie verhalen en foto's hoor, klinkt ook echt als vakantie 5.30 uur op.... Ben benieuwd naar de foto's van de Reef.